Jeśli chodzi o śmigłowce wojskowe, być może żaden inny model nie jest tak kultowy jak amerykański śmigłowiec Apache.
Agusta A129 Mangusta pierwszy śmigłowiec szturmowy wyprodukowany w całości w Europie
Dzięki zastraszającemu 30-milimetrowemu działku i dwóm wyrzutniom rakiet Hydra, amerykański śmigłowiec szturmowy pojawił się w wielu filmach i programach telewizyjnych. Zaskakujące może być jednak to, że mniej znany włoski śmigłowiec zaprojektowany w latach 70. o nazwie Agusta Mangusta może konkurować nawet z najbardziej znanym modelem helikoptera.
Jako pierwszy śmigłowiec szturmowy wyprodukowany w całości w Europie, Agusta A129 Mangusta wpłynęła na przyszłe projekty śmigłowców wojskowych, takich jak turecki T-129, pochodna Agusta Mangusta, która została przyjęta w 2013 roku przez tureckie wojsko. Zarówno innowacyjny, jak i potężny, Agusta Mangusta był używany przez włoską armię jeszcze w 2017 roku i służył jako flagowy śmigłowiec szturmowy włoskiej armii.
Chociaż Agusta A129 Mangusta może nie pochwalić się tak dużą siłą ognia jak Boeing AH-64 Apache, jest to solidna maszyna. Innowacyjny i pierwszy w Europie śmigłowiec oferował stosunkowo lekką, ale wytrzymałą opcję dla sił zbrojnych w regionie.
Agusta A129 Mangusta to pierwszy śmigłowiec szturmowy wyprodukowany w całości w Europie
Agusta A129 Mangusta, zwana także Mungo lub Mongoose, to dwumiejscowy dwusilnikowy śmigłowiec szturmowy zaprojektowany w 1972 roku w ramach współpracy między włoskim producentem śmigłowców Agusta i zachodnioniemieckim producentem lotniczym Messerschmitt-Bolkow-Blohm. Rozpoczęty jako współpraca między Niemcami Zachodnimi a Włochami, firmy miały na celu wyprodukowanie zaawansowanego technologicznie, skutecznego śmigłowca szturmowego do obrony przed potencjalnymi zagrożeniami wynikającymi z zimnej wojny.
Jednak dość wcześnie MBB przestało pomagać w produkcji śmigłowca, pozostawiając Aguście samodzielną produkcję tego, co wówczas było Agustą A109. W 1978 roku śmigłowiec znany jako Agusta A129 oficjalnie wszedł w fazę projektowania, a ponad dekadę później, w 1990 roku, pierwsze śmigłowce produkcyjne zostały dostarczone włoskiemu wojsku.
Był to pierwszy śmigłowiec szturmowy wyprodukowany w całości w Europie. Później, w 2002 roku, Francja i Niemcy współpracowały nad europejskim śmigłowcem o nazwie Eurocopter Tiger, który był również wyposażony w pociski przeciwpancerne HOT-3 i powietrze-powietrze Stinger oraz działko 30 mm. W 2017 r. włoski rząd zastąpił Agustę A129 Mangusta jej następcą, Leonardo Helicopters AW249.
Agusta A129 Mangusta to zrównoważony śmigłowiec szturmowy
Agusta A129 może być wyposażona w pociski rakietowe Lockheed Martin Hellfire lub Raytheon TOW 2 i Stinger, dzięki czemu śmigłowiec szturmowy może przenosić pociski powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. Zdolny do przenoszenia czterech 81-milimetrowych wyrzutni rakiet, 20-milimetrowe trójlufowe działko zamontowane pod nosem śmigłowca zapewnia mu stałe możliwości strzelania.
W momencie oddania do użytku Agusta A129 mierzyła ponad 40 stóp długości, 40 stóp szerokości i prawie 11 stóp wysokości. Śmigłowiec został zaprojektowany z ramą ze stopu aluminium i był chroniony przed pociskami przeciwpancernymi kalibru 12,7 mm. Na przestrzeni lat przeszedł szereg modernizacji i miał różne iteracje, w tym A129CBT, A29 International i ARH-129D.
Chociaż Agusta A129 Mangusta nie jest obecnie aktywnie wykorzystywana przez włoskie siły zbrojne, firma, która ją wyprodukowała, Agusta, nadal istnieje, ale nosi inną nazwę. W 2001 roku połączyła się z Westland Helicopters, tworząc AgustaWestland w ramach Finmeccanica. W 2016 r. firma zmieniła markę na One Company, a w 2017 r. ponownie zmieniła nazwę na Leonardo. Oddział, który był częścią Agusty, do dziś produkuje i projektuje śmigłowce pod tą nazwą.
Źródło:SlashGear